Podróże

Sycylia. Włoska wyspa jak marzenie

Za krótko, za krótko, za krótko, stanowczo za krótko. Za krótko byliśmy na Sycylii. Plan obejmował zwiedzenie całej – hehe nasze plany. Skończyło się zaledwie na jednej czwartej. Obiecuję, że jeszcze na Sycylię wrócimy. Sycylia, to już nie całkiem Włochy, pachnie tu raczej Afryką niż Europą, to wyspa jak marzenie.

Na Sycylię przypłynęliśmy promem z Reggio di Calabria, wprost do Mesyny. Nasz plan zakładał objazd wyspy, wzdłuż całego wybrzeża (jakże odmiennego od południowo – włoskiego), zaczynając od Morza Tyrreńskiego, przez Śródziemne, skończywszy na Jońskim. Jednak urok tej wyspy tak nas zaskoczył, że plan poszedł w odstawkę, a my skupiliśmy się na cieszeniu się jej gorącym klimatem, daliśmy się jej totalnie zbajerować.

Sycylia

Mesyna nas nie zachwyciła, więc nie zabawiliśmy tam długo, jedna nocka i cudownym wybrzeżem, podziwiając widoki zapierające dech w piersiach, z postojem na kąpiel i pyszne jedzenie, dojechaliśmy do Cefalu.

Stamtąd, już wprost do Palemo, gdzie planowaliśmy dłuższy postój. Nocleg, jak zwykle znaleźliśmy na Booking.com. Jakie nasze zaskoczenie, kiedy okazało się, że zarezerwowaliśmy sobie pokój u pewnej włoszki. To była niesamowita niespodzianka. Zawsze, wyjeżdżając, staramy się, choć parę dni zatrzymać u rodowitych mieszkańców, by lepiej poznać ich kulturę, zwyczaje i codzienne życie. Mieszkanie to było sycylijskim rajem. Nasza gospodyni była tylko nieco starsza od nas i miała niesamowitego przyjaciela Dimitri o korzeniach sycylijsko – rosyjskich z domieszką grecką. Pół roku mieszkający na Sycylii, pochodzący z Mondello, pół roku na Wyspach Kanaryjskich, współwłaściciel hotelu. Niesamowity człowiek, obieżyświat, otwarty na ludzi, przyjacielski, życzliwy, mający znajomości dosłownie wszędzie. Długie kręcone włosy, rozpięta koszula, espadryle na nogach i szelmowski uśmiech, to cały Dimitri. Zastanawiasz się, czy mafia na włoskiej wyspie nadal istnieje. Odpowiem krótko, istnieje, wygląda może już trochę inaczej, większość turystów jej nie zauważa, ale po zmroku, to ona rządzi tym światem. Z tą dwójką spędziliśmy cudowne trzy dni, poznaliśmy ich przyjaciół, odwiedziliśmy, typowo sycylijskie restauracje i bary, próbowaliśmy najlepszego sycylijskiego jedzenie. Za ich sprawką zasmakowaliśmy trochę Sycylii od podszewki, to był strzał w dziesiątkę, aż ciężko było się rozstawać, na szczęście kontakt do dzisiaj pozostał i otwarte zaproszenie na Wyspy Kanaryjskie.

Jak można być na Sycylii, być fascynatem „Ojca Chrzestnego” i nie wstąpić do Corleone? Nie, tego mój mężczyzna nie mógł sobie podarować. Miasteczko ma swój specyficzny klimat, trochę zapomniane, turystów tam jak na lekarstwo, trochę takie mroczne, ale bije z niego pewien czar.

Sycylia

Z Corleone udaliśmy się wprost do Agrigento, doryckie świątynie, a także ślady dawnego miasta są najwspanialszymi zabytkami greckimi na Sycylii, z wielkiej miłości do Grecji i tam zawitaliśmy.

Scopello, jak już tu trafiliśmy, wyjechać nie mogliśmy. Miejsce, w którym się zatrzymaliśmy, powalało. Cudowny hotel na lekkim wzgórzu zachwycał. Trzy kroki do miasteczka, pyszne  jedzenie, susem w dół na niesamowitą plażę, jedną, drugą, nurkowanie, czego chcieć więcej? To było nasze centrum dowodzenia.

Segesta. Całodniowa wycieczka quadowa, zwiedzanie winnic, testowanie win, kosztowanie jedynych w swoim rodzaju owoców, których nazwy niestety nie pamiętam i podziwianie zabytków z fotelu czterokołowca to niezła frajda. Pamiętaj jednak, że po takiej przejażdżce, będziesz wyglądała jak prawdziwy kocmołuch.

Sycylia

Pokusiliśmy się także o wycieczkę na pobliskie wyspy, Favignana i Levanzo. Mimo miłej atmosfery panującej na łodzi, pysznego jedzenia i wina, serwowanego przez sympatycznego kucharza, wycieczki nie polecam. Postoju na kąpiel na plaży niestety nie było, jedyną okazją do zanurzenia kuperka był skok z kładki, wprost do lodowatej wody. Pierwsza z wysp w ogóle nie przypadła nam do gustu, druga wywarła miłe wrażenie, szczególnie kulinarne.

La Riserva dello Zingaro. Aż brak mi słów, by opisać to miejsce. Jeden dzień nam nie starczył, by nacieszyć się jego pięknem i przepysznym Arancini  (ryżowe kulki, z mięsem lub warzywami, obtoczone w bułce i oczywiście smażone), serwowanym z przybocznej budki, więc wróciliśmy tu i kolejnego dnia. Wstęp płatny, ale wejście jest warte każdej ceny, a to tylko wydatek 3 euro. Rezerwat za to oferuje nam 7 niesamowitych zatoczek i kilometry pieszych wędrówek, by do nich dotrzeć. Krystalicznie czysta woda, bogate życie morskie, cudowne kameralne plaże, nieziemskie widoki. Ten park zdobył nasze serce.

Ostatnim punktem, naszej wycieczki, przed halą odlotów w Trapani, było San Vito lo Capo. Cudowna szeroka plaża, mnóstwo restauracji i sklepików z bibelotkam i istny żar z nieba.

sycylia

Sycylia to kraina płynąca Limoncello (likier cytrynowy) i winem Marsala. Sycylia to kraj słodki jak Cassata (biszkopt z ricottą i kandyzowanymi owocami) i Semifreddo (chłodny deser, np. z migdałami w czekoladowej polewie), pachnący dojrzałymi w słońcu pomarańczami i melonami i aromatycznymi ziołami. Sycylia to cudowne pejzaże, plaże i zachwycające miasta.

Sycylia to inny świat, świat, w którym przeplata się tak wiele odmienności i inności, że śmiało mógłby tworzyć odrębny kraj. Z Włochami ma tyle wspólnego, co kawa, pizza i makarony, a różni je wszystko, nawet język.

Czy i Tobie udało się odkryć Sycylię, a może planujesz tam kolejne wakacje?